فرهنگ و هنر

منتشر شد؛ بررسی «ایدئولوژی تخریب قبور توسط سلفی‌ها» در ادینبرو

کتابی با هدف بررسی ایدئولوژی سلفیت در مورد تخریب قبور در اسکاتلند، منتشر شد. 

 

کتابی با هدف بررسی ایدئولوژی سلفیت در مورد تخریب قبور در اسکاتلند، منتشر شد. 

کتابی تحت عنوان «وسوسه قبور در اسلام سلفی: بت شکنی، تخریب و بت پرستی» نوشته آندرج برانک (Ondřej Beránek) و پاول توپک (Pavel Ťupek) توسط انتشارات دانشگاه ادینبرو (University of Edinburgh) در اسکاتلند با هدف بررسی ایدئولوژی سلفیت در مورد تخریب قبور منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه ادینبرو، در دهه‌های گذشته در بخش‌های مختلف جهان اسلام، حملات شدیدی نسبت به معماری خاکسپاری اسلامی و معماری مذهبی صورت گرفته است.

این حملات و خراب کردن قبور از جنس حملات اتفاقی نیستند؛ بلکه به عنوان انجام وظیفه‌ای دینی در افکار و متون وهابیت و سلفیت قلمداد شده اند.

در نظر برخی از فرقه های مدعی اسلام، قبرستان ها، زیارتگاه ها و مقبره ها این پتانسیل را دارند که مومنان را به شرک و پرستش غیر خدا تحریک و ترغیب کنند، از این رو سلفی ها، وهابی ها و سنی های اندرو وظیفه دینی خود می دانند که قبرها را با خاک یکسان کنند که در واقع همان تخریب قبور است. 

کتاب حاضر، در راستای روشن شدن این ایدئولوژی، تخریب قبور فعلی در جهان اسلام را توضیح می‌دهد و منابع ایدئولوژیک این تفکر را از منظر تاریخی، از مباحث کلامی و فقهی قرون وسطی گرفته تا گروه هایی مانند داعش را بررسی می نماید. 

شایان ذکر است، وهابی ها و سنی های تندرو در طول تاریخ بسیاری از اماکن تاریخی و خصوصا مکان های مقدس به شیعیان را تخریب کرده اند مه از آن جمله می توان به قبرستان بقیع واقع در مدینه منوره اشاره کرد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا