فرهنگ و هنر

سیره و سلوک اهل بیت علیهم السلام، در کتاب «حلية الأبرار فى أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام‏»

كتاب  «حلية الابرار في احوال محمد وآله الابرار» نوشته سيد هاشم بحرانى، شامل سيزده منهج است كه در هر منهج ابوابى قرار دارد. 

 

كتاب  «حلية الابرار في احوال محمد وآله الابرار» نوشته سيد هاشم بحرانى، شامل سيزده منهج است كه در هر منهج ابوابى قرار دارد. 

تعداد روايات اين كتاب به حدود 2300  مورد می رسد كه از حدود يكصد منبع نقل شده و برخى از اين منابع تاكنون به چاپ نرسيده اند.

از پنج جلد اين اثر، جلد اول با عنوان منهج اول، شامل هفتاد باب است که به زندگى و سيره رسول خدا (صلى الله عليه وآله) پرداخته،  جلد دوم يا منهج دوم به زندگانى و مناقب امير المؤمنين على عليه السلام، جلد سوم كه شامل منهج سوم تا ششم است، شامل زندگى امام حسن تا امام باقرعليهم السلام ، جلد چهارم شامل منهج هفتم تا دهم درباره زندگى امام صادق تا امام جواد عليهم السلام، و جلد پنجم شامل منهج يازدهم تا سيزدهم، به شرح حال امام هادى تا امام عصر عليهم السلام می ‏پردازد.

مؤلف در هر منهج، باب‏ هایی متعدد را به يك امام اختصاص داده و در قالب روايت، از ولادت تا شهادت امام را گزارش می ‏كند. وى سلسله اسناد روايات را همان گونه كه در مصادر اصلى وجود داشته، آورده و آن ها را حذف نكرده است.

منابع اين اثر عبارتند از كتب متعدد و متنوع شيعه و اهل تسنن، كه درباره زندگى پيامبر و ائمه معصومين و مناقب آن بزرگواران نوشته شده است. كتاب‏ هايى چون: كافى، كتب شيخ صدوق، شيخ مفيد، كتب مناقب مانند الثاقب، كتب تفسير درباره سيره نبوى و مناقب اميرالمؤمنين و اهل البيت عليهم السلام. 

بحرانى گرچه از منابع سيره و مغازى درباره زندگانى رسول خدا بهره برده ولى به نظر می ‏رسد که ترجيح وى با كتب شيعه مانند  «اعلام الورى»  از شيخ طبرسى بوده است.

كتاب حلية الابرار كه در جمع‏ آورى روايات پيشين، همانند بحار الانوار است، جايگاهى همانند آن كتاب داراست.

 

   {mp4remote}http://cdn.ihtv.co/shiawaves/2016/04/07/06_%28new%29.mp4{/mp4remote}  

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا