فرهنگ و هنر

آیین های مذهبی در ماه های محرم و صفر، در کتاب «عزاداری سنتی شیعیان»

کتاب  «عزاداری سنتی شیعیان» نوشته حجت الاسلام والمسلمین  «سید حسین معتمدی کاشانی» است.

 

کتاب  «عزاداری سنتی شیعیان» نوشته حجت الاسلام والمسلمین  «سید حسین معتمدی کاشانی» است.

این کتاب با هدف معرفی و ترویج آیین های مذهبی در ماه های محرم و صفر نگاشته شده و در آن به جنبه های تاریخی این مهم پرداخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین معتمدی- که از روحانیون مبرّز کاشان است- در این اثر هفت جلدی، از دید تاریخی به مسأله مهم عزاداری  پرداخته و  جزئیاتی جالب را در تاریخ عزاداری از روزگار گذشته تاکنون ثبت کرده،  که به شکل گیری اثری فوق العاده انجامیده است. 

در جلد اول این کتاب، به انواع عزاداری مرسوم در بین شیعیان و معرفی تعدادی از هیئت ها و دسته های عزاداری قدیمی پرداخته شده است. مؤلف در جلد های بعد، تاریخ عزاداری و عزاداری شیعیان در بیوت مراجع عظام تقلید و در شهر ها و کشور های مختلف اسلامی و غیر اسلامی را بررسی و تحلیل کرده است.  در جلد های پایانی کتاب، پس از اشاره به مدایح و مراثی و ذکر های نوحه سرایی، به فتاوای مراجع عظام تقلید در باب عزاداری و کیفیت آن اشاره شده است.

این کتاب ارزشمند، از این منظر که به انواع آداب عزاداری شیعیان از گذشته های دور تا کنون پرداخته و مسائلی مهم از جمله سینه زنی، زنجیر زنی، قمه زنی، علم کشی، سقایی و دیگر شعائر حسینی را مورد بررسی قرار داده، بسیار حائز اهمیت است.

{mp4remote}http://cdn.ihtv.co/shiawaves/2016/09/29/book%20farsi_%28new%29.mp4{/mp4remote}

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا