عتبات و اماکن مقدسه

چاپ 10جزء قرآن با قرائت های مختلف

مرکز علوم قرآنی وابسته به آستان مقدس عباسی کتاب جدیدی را با موضوع اختلاف قرائات در ۱۰ جزء آخر قرآن و با عنوان «۱۰ جزء آخر با قرائت‌های قرآنی» منتشر کرد.

 

مرکز علوم قرآنی وابسته به آستان مقدس عباسی کتاب جدیدی را با موضوع اختلاف قرائات در ۱۰ جزء آخر قرآن و با عنوان «۱۰ جزء آخر با قرائت‌های قرآنی» منتشر کرد.

کتاب «۱۰ جزء آخر با قرائت‌های قرآنی» شامل قرائت‌های مختلف قرآن از جمله قرائت «حفص از عاصم»، «ورش از نافع» و «الدوری از ابی عمرو بن علاء بصری» است که هر یک در یکی از سرزمین‌های اسلامی رواج دارد. 

«ضیاء‌الدین المجید الزبیدی» مدیر مرکز علوم قرآنی وابسته به آستان مقدس عباسی در این باره گفت: این کتاب از جزء ۳۰ که بیشترین استفاده در تدریس دوره‌های قرآنی را دارد، آغاز شده و تا جزء ۲۰ ادامه دارد. 

وی با بیان این که این طرح با نظارت علمی «سیدمحمد علی الحلو» انجام شده است، تصریح کرد: بیشتر مردم از قرائت‌های مختلف قرآن اطلاعی ندارند و نمی‌دانند قرآنی که در دست ماست به روایت «حفص از عاصم» است. 

شیخ الزبیدی در ادامه سخنان خود با بیان این که اختلاف قرائت‌ها در زمان «اهل بیت‌ علیهم السلام» نیز وجود داشته است، تاکید کرد: ناگفته نماند که «اهل بیت علیهم السلام» تنها منبع برای فهم و تفسیر قرآن و معانی آن هستند.  

وی در پایان افزود: به دلیل اهمیت آشنایی با قاریان قرائت‌های مختلف، در هر بخش از کتاب زندگینامه قاریان نیز با استناد به کتاب‌های معروف و معتبر آورده شده است.

شایان ذکر است، در این کتاب روایت «حفص» به عنوان متن اصلی در نظر گرفته شده و کلماتی که با قرائت‌های دیگری نیز خوانده می‌شوند با رنگ قرمز مشخص شده و وجه اختلاف و قرائت آن نیز توضیح داده شده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا