عتبات و اماکن مقدسه

مراحل بازسازی و توسعه درب باب القبله حرم مطهر حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام

از میان پروژه های بازسازی در دست اجرای آستان مقدس عباسی جهت زیباسازی و توسعه حرم مطهر و در راستای تکمیل پروژه توسعه دربهای صحن مطهر، اقدامات در پروژه باب القبله حرم مطهر ادامه دارد.

 

از میان پروژه های بازسازی در دست اجرای آستان مقدس عباسی جهت زیباسازی و توسعه حرم مطهر و در راستای تکمیل پروژه توسعه دربهای صحن مطهر، اقدامات در پروژه باب القبله حرم مطهر ادامه دارد.

اقدامات صورت گرفته در باب القبله از ویژگی های فنی، مهندسی و عمرانی متعددی برخوردار است که باعث خواهد شد باب القبله متمایز از دربهای دیگر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس عباسی، مهندس ضیاء مجید الصائغ، رئیس بخش پروژه ها در این باره گفت: مراحل اصلی کار در باب القبله پایان یافته و برخی از این اقدامات صورت گرفته قابل مشاهده شده است. 

وی افزود: از آنجا که اجرای این طرح به دقت بالا نیاز دارد، انجام آن زمان زیادی می برد، اما به صورت کلی اقدامات در چارچوب طرح ریزیها و زمان بندی های مشخص شده و استانداردهای فنی انجام می پذیرد.

وی ادامه داد: باب القبله جایگاه خاصی در قلب زائران حرم مطهر حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام دارد و این مساله ما را بر آن داشت تا توجه خاصی برای آن قائل شویم. همچنین، اقدامات لازم در باب القبله به صورت مرحله به مرحله و در برخی مواقع، دو مرحله با هم اجرا می شود تا این پروژه سریعتر تکمیل گردد.

الصائغ ادامه داد: نصب تکه های اسلیمی مرمری که در پایین قوسهای ورودی باب القبله قرار دارد، آغاز شده  که به نحوی بسیار زیبا با کاشی های معرق کاری شده و دیگر بخش ها همخوانی و هماهنگی دارند.

به گفته وی، پیش از نصب این تکه های هنری نیز کاشیهای مرمری چسبانده شده اند تا این تکه ها بر روی آنها قرار بگیرند.

الصائغ ادامه داد: در مورد سقف باب القبله که به نوبه خود یک تابلوی هنری به شمار می آید، کار نصب ستونهای آهنی که اشکال هندسی معماری اسلامی از جمله نقش و نگارها، مقرنسها و غیره بر روی آنها قرار می گیرد، پایان یافته و نصب مقرنس ها و کاشی های کربلائی معرق کاری شده با یک نوار طلایی آغاز شده است.

شایان ذکر است که طرح باب های صحن مطهر در چارچوب پروژه بزرگ و مهم توسعه آستان مقدس عباسی صورت می‌ گیرد که اندازه باب های جدید آن چندین برابر باب های پیشین است و با نقشی خاص بر روی آن طراحی شده است.

این باب ها به گونه ای طراحی شده تا بیشترین تعداد ممکن از زائران و موکبها از آنها عبور کنند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا