عتبات و اماکن مقدسه

برگزاری آیین تعویض پرچم گنبد حرم های مطهر کربلا

 آیین تعویض پرچم گنبد حرم امام حسین و حرم حضرت عباس علیهم السلام ، در آستانه ماه محرم، برگزار می شود.

 

 

 

 

 آیین تعویض پرچم گنبد حرم امام حسین و حرم حضرت عباس علیهم السلام ، در آستانه ماه محرم، برگزار می شود.

 

 در شامگاه چهارشنبه، ۲۳ مهرماه و شب اول ماه محرم ، پس از نماز مغرب و عشا ؛ به نشانه حزن و اندوه، پرچم مشکی ، به جای پرچم قرمز بر فراز گنبدهای مطهر، نصب می شود و شیعیان نیز رخت عزا بر تن می کنند و عزاداری ها برپا می شود .

 

 

باز صدای نوحه جانان از این وادی به گوش می رسد و ناقوس جان ها به لرزه می افتد آن گاه که با بالا رفتن پرچم یا حسین ، اشک های زینب فرو می ریزد .

این چه سرّی ست در کالبد هستی، که با نام حسین و ناله بر مظلومیتش، تمام گناهان بخشوده می شود ؟

پایتخت نشینان دیار شور حسینی، در سرزمینی کوچک، با دلی بزرگ به بلندای بیرق یا حسین، هم نوا با ناله آسمان و زمین، دوشادوش هم، نوای یالثارات الحسین سر می دهند و لبیک گویان دل در گرو یار دارند .

 با شميم روحاني ماه خون ،تكايا و حسينيه ها با حضور عاشقان ابا عبدالله، جلوه ای دیگر از ارادت و اخلاص را به نمایش خواهند گذاشت و چه شیرین است آن زمان که کودک بیمار دیروز با پای برهنه سر بر آستانش می گذارد تا شکرانه ی شفای خود، نذری قربانی کند و چه شیرین تر است آن زمان که مادری به رسم شکر گزاری از معبود و شفای فرزندش، خادم همیشگی اهل بیتش می شود.

عزاداران ابا عبدالله الحسین ظهری دیگر از غم و اندوه را به نظاره خواهند نشست و وا اسَفا گویان، در میان دسته عظیم حسینیه ،واگویه های خود را با حسین و معبودش نجوا خواهند كرد:

آیا یاری دهنده ای هست که مرا یاری کند؟

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا