عتبات و اماکن مقدسه

دهمین سالگرد تخریب حرم امامین عسکریین، به دست تروریست های تکفیری

ده سال قبل، در صبح روز بيست و سوم محرم ۱۴۲۷ هجري، دشمنان اهل‌بيت علیهم السلام با ۲۰۰ كيلوگرم مواد منفجره، حرم امامان عسكري عليهم السلام در شهر سامرا را تخريب كردند.

 

 

 

ده سال قبل، در صبح روز بيست و سوم محرم ۱۴۲۷ هجري، دشمنان اهل‌بيت علیهم السلام با ۲۰۰ كيلوگرم مواد منفجره، حرم امامان عسكري عليهم السلام در شهر سامرا را تخريب كردند.

این اولین باری نبود که این مکان مقدس مورد تخریب سنی های تند رو قرار گرفت.

 

حرم شریف امام هادی و امام عسکری علیهم السلام در سامرا، نزديك به 13 بار در طول تاریخ به دست سنی های تند رو تخریب شده ، و هر بار با همت و غیرت شیعیان باز سازی شده است.

 

در بیست و سوم محرم 1427برابر با سوم اسفند ‌۱۳۸۴ تروريست‌های تکفیری، با بمب گذاری در حرم امام علی النقی، و امام حسن عسکری( علیهم السلام) در شهر سامرا ، گنبد و بخشی وسیع از اين حرم مقدس را ويران ساختند.

نزديك به ‌۱۶ ماه پس از آن فاجعه، سنی های تند رو، بار ديگر در سایه اوضاع نابسامان امنيتي عراق اشغال شده از سوي آمريكا ، بار دیگر با بمب گذاری، دو مناره‌ي طلايي اين بارگاه مقدس را نیز، ويران كردند.

به گفته نیروهای امنیتی وقت عراق، این حمله توسط یک گروه هفت نفره منتسب به القاعده انجام شد.

در پی این فاجعه دردناک، عزای عمومی اعلام شد. علمای حوزه علمیه و مراجع تقلید، دروس خود را تعطیل کردند و بازارها در اکثر شهرهای بزرگ، بسته شد.

در همین زمینه، حضرت آيت الله العظمى شيرازى فرمودند : این جنایت، فاجعه بسیار بزرگی است و دامنه آن هیچ گاه پایان نمی پذیرد. إن شاءالله این مکان مقدس به نحو احسن بازسازی می شود، و توفیق زیارت این بارگاه برای همگان امکان پذیر خواهد شد، ولی با این حال، چنین فاجعه ای هیچ گاه و به هیچ نحو جبران نخواهد شد. 

بازسازی این حرم مطهر ، پس از آواربرداری آغاز شد و کار ساخت گنبد آن در سال 1389 کلید خورد. این گنبد منور، با مساحت یکهزار و 200 متر مربع، تابستان سال گذشته با بیش از 23 هزار خشت طلا پوشانده شد. 

بیش از 90 درصد از پروژه ساختن ضريح مطهر امامين عسكريين نيز انجام شده و طبق اعلام مسئولان ذی‌ربط، تا پایان امسال به اتمام خواهد رسيد و جایگزین ضریح موقت فعلی می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا