جهان اسلام

دیده بان حقوق شیعیان: بیش از 1170 تن از شیعیان قربانی اقدامات ضد شیعی در سه ماهه نخست سال میلادی

دیدبان حقوق شیعیان طی گزارشی به وضعیت شیعیان در سه ماهه آغازین سال جاری میلادی پرداخته است.

 

دیدبان حقوق شیعیان طی گزارشی به وضعیت شیعیان در سه ماهه آغازین سال جاری میلادی پرداخته است.

به گزارش سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان ـ شیعه رایتس واچ ـ تنها در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ خشونت علیه شیعیان منجر به شهادت و مجروح شدن بیش از 1170تن از شیعیان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شده است.

بر اساس این گزارش، اقدامات ضد شیعی همچنان در کشورهای بحرین، عربستان سعودی و پاکستان ادامه داشته و تا اندازه ای پیشروی داشته که منجر به لغو شهروندی حامیان دموکراسی در بحرین و یا ربوده شدن شیعیان در ماداگاسکار شده است.

همچنین خشونت سازمان دهی شده علیه علمای شیعه در پاکستان بسیاری از خانواده ها را بی پدر و یا بی همسر کرده است.

سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان، داده های مربوط به خشونت علیه شیعیان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ را در قالب یک اینفوگرافیک منتشر نموده که بر اساس آن، 296 نفر به شهادت رسیده و 875نفر نیز مجروح شده اند.

 

 

این گرافیک اطلاع رسان، همچنین نشان می دهد که از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی تا پایان ماه مارس، شیعیان در کشورهای بحرین، عراق، پاکستان، ماداگاسکار، عربستان سعودی، سوریه، افغانستان و الجزایر مورد آزار و یا سوء قصد قرار گرفته اند.

بر اساس این اینوگراف که در وب سایت »شیعه رایتس واچ» منتشر شده، اغلب این حوادث منجر به جراحت و زخمی شدن مسلمانان شیعه شده و از ماه ژانویه تا ماه مارس این روند افزایش داشته و تعداد زخمی ها از حدود ۲۷۰ مورد در ماه ژانویه، به بیش از 300 مورد در ماه مارس رسیده است.

همچنین، در هر یک از ماه های ژانویه، فوریه و مارس ۲۰۱۷ در حدود صد نفر از شیعیان کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در نتیجه اقدامات خصمانه سنی های تندرو به شهادت رسیده اند.

اما بازداشت ها و دستگیری ها، روندی نزولی داشته و از حدود ۲۰۰ مورد در ماه ژانویه به نزدیک به صفر مورد در ماه مارس رسیده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا