جهان اسلام

۲۸ رجب، سال روز حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه به سمت مکه

28 ماه رجب، مصادف  با سال روز حرکت «امام حسین علیه السلام» از مدینه منوره به سمت مکه مکرمه است.

 

28 ماه رجب، مصادف  با سال روز حرکت «امام حسین علیه السلام» از مدینه منوره به سمت مکه مکرمه است.

1377 سال پیش، در بیست و هشتم ماه رجب سال 60  هجری قمری، «امام حسین علیه السلام» به همراه خانواده، خویشاوندان و اصحاب خود با خروج از مدینه منوره به سمت مکه مکرمه حرکت فرمودند.

علت این خروج ناگهانی آن حضرت، بنا بر اقوال تاریخی،  نپذیرفتن بيعت با یزید ابن معاویه بود.

چرا که اولین پادشاه امویان که به معاویة ابن ابوسفیان مشهور است، طی معاهده ای با «امام حسن علیه السلام» متعهد شده بود که پس خود، هیچ جانشینی را انتخاب نکند و حکومت وی به حالت موروثی نباشد؛ علی الخصوص اینکه «یزید» شخصی بی آبرو و شراب خوار بود که بیعت با وی به منزله پذیرش افعال او به عنوان خلیفه مسلمین به شمار می رفت.

یزید برای استوار کردن پایه های حکومت خود، مشکل خاصي در گرفتن بيعت از اهالي شام، مصر، عراق و يمن نداشت ، و فقط نگران بیعت نکردن حجاز ، و به ویژه شهر مدینه بود.

به نقل از تاریخ، یزید احساس خطر می کند و تصمیم می گیرد با به زانو در آوردن «امام حسین علیه السلام» و گرفتن بیعت از ایشان،  راه را برای ادامه حکومت خود و گرفتن بیعت از دیگر بزرگان حجاز و از جمله مدینه، هموار کند.

او در نخستين اقدام خود، نامه اي به «وليد بن عتبه» عامل خود در مدينه نوشت و ضمن يادآوري مرگ معاويه، به وي دستور داد از مخالفان سرشناس مدينه، براي وي بيعت بگيرد.

«امام حسین علیه السلام» که با اصرارهای مکرر ولید رو به رو شده بودند، تصمیم بر خروج از شهر مدینه منوره به سمت مکه مکرمه و انجام حج گرفتند.

خروج حضرت سید الشهدا از شهر مدینه منوره نقطه عطفی بود تا با فراهم شدن تمهیدات لازم، واقعه سرخ عاشورا در روز دهم محرم سال 61 هجری رقم بخورد تا ضمن رسوا کردن یزید و یزیدیان، به اسلام جانی تازه ببخشد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا