جهان اسلام

۵ استان ایران در خط بحران کمبود آب

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۵ استان اینکشور در خط بحران کمبود منابع آب قرار دارند و بارندگی آن‌ها به ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

 

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۵ استان اینکشور در خط بحران کمبود منابع آب قرار دارند و بارندگی آن‌ها به ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

محمد حاج رسولی‌ها اظهار کرده میزان بارش در سال آبی جاری ایران به 167میلیمتر رسیده که نسبت به متوسط درازمدت 30 درصد کمتر بوده است.

او به شرایط خاص امسال و پراکنش بسیار متفاوت جغرافیای ایران اشاره و خاطرنشان کرده در ۵ استان ایران وضعیت بحرانی را از نظر ذخایر منابع آب داریم.

او از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خوزستان نام برده و افزود: در این استان‌ها کاهش بارندگی‌ها 70 تا 80 درصد نسبت به متوسط دراز مدت بوده به طوری که ورودی آب به سدها در کشور نیز 34 درصد کمتر شده است. 

او ورودی آب به سدها در سال آبی جاری در ایران 25 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این عدد پائین حکایت از کاهش بارندگی‌ها در 9 ماهه سال آبی جاری دارد.

وی ورودی برخی از سدها را در سال جاری در حد بسیار پائین و حتی کمتر از یک میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حالی که سال گذشته ورودی این سدها 110 میلیون مترمکعب بود، در سال زراعی جاری این ورودی در برخی از سدهای استان هرمزگان به کمتر از یک میلیون مترمکعب رسیده است.

حاج رسولیها ادامه داد: از مردم انتظار داریم در این شرایط حساس که با محدودیت منابع آب روبرو هستیم، در صرفه‌جوئی و مصرف بهینه به ویژه در مصرف آب شرب دقت و توجه بیشتری داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا