جهان اسلام

موسسه لیوفرم: افزایش جمعيت شیعیان در جهان به بیش از 400 میلیون نفر

یک موسسه بین المللی اعلام کرده تعداد شیعیان بیش از هر مذهبی رو به افزایش است. 

 

یک موسسه بین المللی اعلام کرده تعداد شیعیان بیش از هر مذهبی رو به افزایش است. 

موسسه انگلیسی لیوفورم، که در زمینه مسائل دینی و زندگی عمومی در سراسر جهان فعالیت کرده و بیش از 222 دفتر در نقاط مختلف جهان دارد، در جدید ترین گزارش خود آماری از مردم جهان بر حسب دین و مذهب منتشر کرده است.

بنابر این گزارش مسلمانان شیعه، بیشترین رشد جمعیت را بین ادیان دیگر داشتنه اند و هم اکنون تعداد آن ها به بیش از 400 میلیون تن می رسد. 

این گزارش می گوید: بر اساس سر شماری این موسسه کشور ایران بیش از 80 میلیون، هند حدود 74 میلیون، پاکستان بیش از 46 میلیون، ترکیه بیش از 33 میلیون، عراق بیش از 26 میلیون، یمن 12 میلیون، افغانستان 10 میلیون، آذربایجان 10 میلیون، عربستان 5 میلیون، مصر 3 میلیون، شمال قاره افریقا 2 میلیون و غرب قاره آفریقا بیش از 2 میلیون تن مسلمان شیعه دارند.

این گزارش در ادامه با استناد به تحقیقات پژوهشگران خود آورده در جهان اسلام و پس از پیامبر اسلام، ابوبکر، عمر و عثمان خود را حاکم اسلامی معرفی کردند و به همین خاطر طبیعی است که امروزه جمعیت شیعیان یک چهارم اهل تسنن باشد.

در همین رابطه «پرفسور جیمس کریهام»، از سرشناس ترین پژوهش گران موسسه لیوفورم، می گوید: اگر انقلاب سقیفه علیه خلیفه شرعی مسلمانان، یعنی حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) اتفاق نمی افتاد و ایشان طبق اعلام پیامبر اسلام بعد از ایشان حکومت اسلامی را به دست می گرفتند؛ امروزه تنها یک مذهب اسلامی وجود داشت و آن تشیع بود.

 این گزارش در قسمت دیگری آورده که نام «محمد» در صدر اسامی پسران در بریتانیا و حتی بالاتر از اسامی تاریخی و سنتی انگلیسی قرار گرفته است .

در جهان اسلام نیز بعد از نام «محمد»، اسم «علی» و مشتقات آن در رتبه دوم، «حسن» در رتبه سوم، «حسین» در رتبه چهارم، «عبدالله» در رتبه پنجم و «احمد» در رتبه ششم قرار دارند.

همچنین نام های «فاطمه» و «زینب» به ترتیب بیشترین اسامی را در میان بانوان در جهان اسلام به خود اختصاص داده اند.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان معتقدند تعداد شیعیان جهان بیش از این عدد است چرا که در بسیاری از کشورها شیعیان به دلیل خطرات جانی، از ابراز تشیع خودداری می کنند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا