جهان اسلام

عفو بین‌الملل خواستار آزادی زندانیان عقیدتی در عربستان شد

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای خواستار فشار جامعه جهانی بر حکومت عربستان به منظور پایان دادن به سرکوب ها و آزادی زندانیان عقیدتی و فعالان مدنی شد.

 

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای خواستار فشار جامعه جهانی بر حکومت عربستان به منظور پایان دادن به سرکوب ها و آزادی زندانیان عقیدتی و فعالان مدنی شد.

در بیانیه این سازمان حقوق بشری آمده است: جامعه جهانی نباید از اقدامات این کشور در سرکوب فعالان مدنی چشم پوشی کند.

حکومت سعودی در ماه های اخیر شمار زیادی از استادان دانشگاه، شاعران، مبلغان و تجار را به اتهام آنچه اقدام علیه امنیت ملی اعلام کرده، بازداشت و روانه زندان کرد که موجی از نگرانی را در میان سازمان های حقوق بشری برانگیخته است.

بیانیه عفو بین الملل ساعاتی پس از آن صادر شد که حکومت عربستان با فراخوانی سفیر خود از کانادا به سفیر این کشور در ریاض 24 ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند.

در بیانیه ای که خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از وزارت امورخارجه این کشور منتشر کرد آمده است، این اقدام ریاض پس از آن صورت می گیرد که کانادا ضمن ابراز نگرانی نسبت به موج بازداشت فعالان جامعه مدنی عربستانی از جمله سمر بدوی برنده جایزه بین‌المللی زن شجاع سال 2012 آمریکا و نسیمه الساده، خواستار آزادی فوری فعالان حقوق بشر سعودی شده بود.

منابع خبری سه شنبه گذشته (9 مرداد) از بازداشت این دو فعال جامعه مدنی سعودی خبر داده بودند.

ریاض با بیان این که موضع کانادا در مورد آن چه فعالان جامعه مدنی سعودی اعلام شده است، ادعایی نادرست و عجیب است، موضع گیری اتاوا در این مساله را دخالت آشکار در امور داخلی عربستان سعودی دانسته است.

عربستان همچنین اعلام کرد، در پی این موضع گیری دولت کانادا، کلیه تعاملات تجاری و سرمایه گذاری جدید خود را با این کشور به حالت تعلیق درخواهد آورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اقدام اخیر کانادا حمله به عربستان تلقی می شود و نیازمند اتخاذ یک موضع جدی در برابر هر کشوری است که درصدد است، حاکمیت سعودی را خدشه دار کند.

دولت کانادا در اولین واکنش خود به این تصمیم عربستان اعلام کرد که توضیحات بیشتری در خصوص این رفتار از ریاض درخواست خواهد کرد.

در تنش بین روابط عربستان با کانادا، بحرین نیز از عربستان سعودی حمایت کرد و اقدام کانادا را دخالت در امور داخلی عربستان دانست.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا