جهان اسلام

بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی: سران کشورهای عربی چالش ها را حل کنند

با شروع اجلاس سران کشورهای عربی در تونس، بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی بیانیه ای صادر کرد. 

در این بیانیه که شیعه ویوز نسخه ای از آن رابه دست آورده، آمده است: در شرایط کنونی بیشترین فشارها بر جوامع مختلف، خصوصا جوامع عربی حاکم است.

این بیانیه در ادامه هدف اجلاس سران کشورهای عربی در تونس را گفتگو برای یافتن راه برون رفتی از بحران های کشورهای عربی و ملت های این کشورها در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی گوناگون بیابند، شرایط مصیبت باری که به عقیده «بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی» آثار منفی آن نسل های آینده را نیز تحت تأثیر خواهد گذاشت.

این سازمان حقوق بشری با اشاره به اینکه مسئولیت شرعی، میهنی، قومی، قانونی و اخلاقی ملت هایی که سران، حاکمان و دولتمردان آنها در این اجلاس شرکت نموده اند، بر عهده آنهاست افزود: بدیهی است در شرایط فعلی این صاحبان قدرت باید تصمیماتی مفید و شجاعانه در تمام عرصه ها بگیرند تا ملت های خود را از وضعیت اسفباری که به آن دچار هستند، نجات دهند.

تصمیماتی که تنها با راستی و رهنمود گرفتن از مبانی و اصول اسلام پاک و پایبندی به پیمان هایی که تضمین کننده احترام به حقوق انسان و نهادینه کننده فرهنگ شهروندی است ممکن خواهد بود.

این بیاینه با پرداختن به تنوع قومی، دینی، مذهبی و فرهنگی کشورهای عربی، آورده: این تنوع ها باید عناصری برای ایجاد توان و قدرت جوامع باشد، ولی با کمال تاسف به عاملی برای فروپاشی خارجی و داخلی این کشورها بدل شده و اشتباه جنگ و دشمنی میان اعضای جامعه عربی بیگانگان را به طمع ورزی در باره این کشورها و بی مقدار شمردن ملت های آن ترغیب کرده است.

بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی در پایان بیانیه خود، نقش منفی برخی کشورهای عربی در کنار گذاشتن حکومت خردورزیِ مبتنی بر کثرت گرایی، دمکراسی، آزادی بیان، حق اعتراض و سایر حقوق شهروندی نکوهیده دانسته و اعطای این مطالبات به شهروندان را باعث شکوفایی کشورهای عربی برشمرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا