جهان اسلام

اعدام 37 تن در عربستان سعودی در یک روز

وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد 37 تن را به اتهام آنچه تلاش برای انجام اقدامات تروریستی نامیده، در شهرهای مختلف اعدام کرده است.

 

 

وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد 37 تن را به اتهام آنچه تلاش برای انجام اقدامات تروریستی نامیده، در شهرهای مختلف اعدام کرده است.

این افراد در «ریاض»، «مکه مکرمه»، «مدینه منوره»، «الشرقیه»، «القصیم» و «عسیر» اعدام شدند.

آل سعود مدعی شده که این ۳۷ شهروند عربستانی به اتهام تشکیل هسته‌های تروریستی، اخلال در امنیت عمومی، ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای و ناامنی در کشور و آسیب زدن به صلح و امنیت اجتماعی؛ اعدام شده اند.

شایان ذکر است، دستکم ۳۲ نفر از این افراد، از فعالان شیعه هستند که پیش از این، به دست ماموران اطلاعاتی حکومت عربستان بازداشت شده بودند.

کارشناسان بر این باورند که وجود 5 نفر از اهل تسنن در میان این اعدام شدگان، برای سرپوش نهادن به اقدامات ضد شیعی عربستان سعودی است.

حکومت آل سعود هر سال شماری زیاد از منتقدان و مخالفان خود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم، به مجازات های سنگین و اعدام محکوم می‌کند.

اواخر آگوست سال گذشته میلادی، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای تلاش مقام‌های عربستان سعودی برای اعدام فعالان حقوق بشری این کشور را اقدامی «وحشتناک» توصیف کرده بود.

 

با احتساب این اعدام شدگان، در سال ۲۰۱۹ عربستان رکوردی جدید در زمینه اجرای حکم اعدام به ثبت رساند. آمارهای نهادهای مدافع حقوق بشر نیز حاکی از آن است که پس از گذشت چهار ماه از سال جاری میلادی، این کشور۸۰ نفر را اعدام کرده در حالی که در چهار ماه نخست سال گذشته، ۴۸ مورد اعدام به ثبت رسیده بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا