جهان اسلام

استرداد دومین بخش از قرآن خطی حراجی لندن به مصر

وزیر فرهنگ مصر از استرداد یک نسخه خطی کمیاب، مربوط به دوران سلطان «قانصوه الغوری»(آخرین فرمانروای ممالیک در مصر) از لندن به این کشور خبر داد.

وزیر فرهنگ مصر از استرداد یک نسخه خطی کمیاب، مربوط به دوران سلطان «قانصوه الغوری»(آخرین فرمانروای ممالیک در مصر) از لندن به این کشور خبر داد.

«ایناس عبدالدایم» وزیر فرهنگ مصر، با اعلام این خبر گفت: این نسخه خطی قرآن که شامل جزء شانزدهم کلام وحی است، پیش‌تر در سالن حراج «چزویک» لندن برای فروش عرضه شده بود، اما با تلاش‌های کتابخانه ملی مصر پس گرفته شد.

«هشام عزمی» رئیس کتابخانه و مرکز اسناد ملی مصر نیز در این باره اظهار کرد: مصر در زمانی که این نسخه خطی قرآن در ماه اکتبر(مهرماه سال جاری) در لندن به حراج گذاشته شده بود، تمام تدابیر لازم را برای توقف فروش آن اتخاذ و پس از ۴۵ روز مذاکره، سالن حراجی لندن با بازگرداندن آن به مصر موافقت کرد.

عزمی ادامه داد: جزء چهارم نسخه خطی قرآن «قانصوه الغوری» نیز که یکی از نادرترین و گرانبهاترین کتاب‌های خطی دوران مملوکی محسوب می‌شود، دی‌ماه سال گذشته به مصر پس داده شد.

گفتنی است، کتابخانه و مرکز اسناد ملی مصر طی دو سال اخیر توانسته است سه نسخه خطی کمیاب را از آوریل ۲۰۱۸ تا نوامبر ۲۰۱۹ میلادی به کشورش بازگرداند که دو نسخه از آنها، نسخه‌های خطی قرآن است که به زمان سلطان قانصوه الغوری باز می‌گردد و همگی آن‌ها در حراجی‌های لندن عرضه شده بودند.

به گفته هشام عزمی، در کتابخانه و مرکز اسناد ملی مصر بیش از ۶۰ هزار نسخه خطی به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی با موضوعات مختلف از جمله هنر، ادبیات، علوم، ستاره‌شناسی، پزشکی، داروسازی، شیمی و ریاضیات نگهداری می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا