جهان اسلام

زائران پاکستانی از طریق دریا به اماکن زیارتی عراق و ایران می‌روند

دولت پاکستان در جلسه‌ای به ریاست «عمران خان» نخست وزیر این کشور از باز شدن مرز‌های آبی این کشور برای تردد مسافرین خبر داد.

دولت پاکستان در جلسه‌ای به ریاست «عمران خان» نخست وزیر این کشور از باز شدن مرز‌های آبی این کشور برای تردد مسافرین خبر داد.

«علی زیدی» وزیر دریانوردی پاکستان با نزدیک شدن به زیارت اربعین حسینی در کنفرانسی خبری اعلام کرد: مرز‌های آبی پاکستان برای تردد مسافرین باز شده و راه اندازی خدمات دریایی برای سفر زائران به ایران و عراق در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین قرار است به زودی پایانه مرزی و گمرکی به منظور تسهیل سفر‌های دریایی در بنادر قاسم در کراچی و گوادر در شهر گوادر پاکستان احداث گردد.

راه اندازی خط مسافری دریایی بین ایران و پاکستان در یک دهه گذشته نیز همواره در نشست‌های عالی رتبه مقامات دو کشور مورد بحث و بررسی بحث بوده و توافقاتی در این زمینه نیز صورت گرفته، که تا کنون عملی نشده است.

گفتنی است؛ در سال‌های گذشته موج گسترده حملات تروریستی از قبیل انفجار‌های انتحاری و یورش شبه نظامیان در مسیر حرکت کاروان‌های زیارتی شیعیان پاکستان در مسیر‌های زمینی به طرف پایانه مرزی مشترک با ایران همواره از مشکلات اصلی زائران پاکستانی بوده است.

درصورت راه اندازی خدمات دریایی، ممکن است شهروندان پاکستانی از مسیر گوادر -چابهار که از امنیت لازم برخوردار است، به ایران سفر کنند. 

سالانه صدها هزار شهروند پاکستانی برای زیارت اماکن زیارتی ایران و عتبات عالیات در عراق از مسیر زمینی ایالت بلوچستان به این دو کشور سفر می‌کنند.

این سفرها در عاشورا و اربعین حسینی به اوج خود می رسد و این اولین بار در سالهای گذشته است که احتمالا از, طریق دریا صورت می گیرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا