مرجعیت شیعه

گردهمایی بزرگ مبلغان در بیت آیت الله العظمی شیرازی در آستانه ماه محرم1440

طبق روال سنوات گذشته گردهمایی بزرگ مبلغان در آستانه ماه محرم با حضور علمای اعلام، طلاب، فضلا و مادحان اهل بیت عليهم السلام در بیت مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مدظله، برگزار گردید .

 

طبق روال سنوات گذشته گردهمایی بزرگ مبلغان در آستانه ماه محرم با حضور علمای اعلام، طلاب، فضلا و مادحان اهل بیت عليهم السلام در بیت مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مدظله، برگزار گردید .

این گردهمایی با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید و پس از آن حاضرین به سخنان ارزشمند مرجعیت شیعه، گوش جان سپردند .

معظم له  در آغاز  بیانات خود حلول ماه محرم الحرام و صفر الاحزان را به محضر مقدس امام زمان ارواحنا فداه، علما، فضلا و جمیع مسلمانان، مخصوصا مظلومان در جای جای جهان تعزیت و تسلیت گفتند.

ایشان در ادامه با اشاره به نامه معاویه برای امام حسین علیه السلام فرمودند: معاویه که به شهادت تاریخ اهل تشیع و اهل عامه، جزو شجره ملعونه است، در نامه خود ضمن این که به امام حسین علیه السلام تهمت فتنه گری می زند، سید جوانان اهل بهشت را به آنچه آن را تقوا معرفی نموده فرا می خواند؛ حال آنکه شخصیت معاویه بر همگان روشن است.

معظم له در ادامه با توجه به این که نامه سید الشهدا علیه السلام در جواب معاویه خلاصه ای از مسائل توحیدی، معاد، نبوت و امامت بوده در بر دارنده ملزومات سعادت بشری است، به مومنان توصیه نمودند که این نامه را مطالعه نمایند.

مرجعیت شیعه سپس با اشاره به قسمتی از این نامه فرمودند: سید الشهدا علیه السلام پاسخ معاویه را کوبنده داده و حکومت وی را بزرگترین فتنه برای امت اسلام می شمارند.

مرجع عالیقدر اعمال سنی های تندروی داعش در تبعیت از ظلم های معاویه عنوان کرده و ادامه دادند: از اعمالی که تمامی ظالمان در آن مشترک هستند اين است که جنايات خود را به مؤمنان نسبت می دادند؛ چه کسی باعث تفرقه ميان امت شده بود؟ معاويه شخصاً تفرقه پراکنی می کرد و آن را به حضرت سيدالشهدا عليه السلام نسبت می داد.

معظم له فرمودند: در زمان کنونی چه کسی وظيفه دارد اين حقايق را به گوش جهانيان برساند؟ اهل باطل از طريق وسايل روز سعی بر پوشاندن این حقایق دارند بنابراین مومنان نیز باید همت نموده و با استفاده از همین وسایل حقیقت اسلام و فرهنگ حسینی را به گوش جهانیان برسانند.

ایشان در ادامه با اشاره به دعوت توحیدی پیامبر اسلام، فرمودند: تولی و تبری از مصاديقی است که از اول اسلام با يکديگر توأم بوده اند و بايد به يک اندازه بدان ها اهتمام ورزيد؛ کما این که مقدس ترین مقدسات مشرکان بت های آنها بودند و در چنین فضایی پيامبر اکرم صلی الله عليه وآله فرمودند: قولوا لا اله الا الله تفلحوا.

معظم له با بیان قسمت هایی از قضیه دعوت کفار کوه مروه به اسلام توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله و سنگ باران ایشان توسط کفار و طلب مغفرت نمودن برای آنها توسط پیامبر گرامی اسلام، افزودند: ما باید خود بي انديشيم که اگر من و شما بوديم تا چه ميزان استقامت می کرديم؟ قرآن کريم ما را به درس آموزی از پيامبر خدا صلی الله عليه وآله امر کرده است. پس اگر آزاری در راه نشر معارف دين متوجه ما شد استقامت بورزيم.

 آیت الله العظمی شیرازی افزودند: در سرتاسر تاريخ رسالت پيامبر اکرم، تبری قبل از تولی بوده و حتی در زيارت عاشورا که حديث قدسی است نيز ابتدا تبری وارد شده است؛ اگر اين را قبول داريم که به تبری قبل از تولی اهميت داده شده، پس چرا برخی حتی از نام تبری هراس دارند.

ایشان ادامه دادند: به اعتراف تاريخ تظاهراتی بر ضد متوکل به راه افتاد که به دستور متوکل بيش از سی هزار نفر از معترضان را کشتند در حالی که همين رخداد در زمان اميرمؤمنان عليه السلام اتفاق افتاد و آن حضرت نه تنها برخورد خشونت آمیز ننموده و کسی را زندانی هم نکردند، بلکه خواسته معترضان را علی رغم میل خود، بر آورده نمودند؛ اين فرهنگ بايد به جهانيان رسانده شود و ماه محرم الحرام و صفر الأحزان مناسب ترين فرصت برای اين منظور است. باید فرهنگ اميرمؤمنان عليه السلام و فرهنگ معاويه جهانی شود و اين وظيفه ای بر عهده تمام افراد اعم از عالم و غير عالم و افراد عادی است.

معظم له افزودند: وظيفه دوم همگان اهتمام به شعائر حسينی است. برای مثال،تزئين مساجد با طلا مورد رضايت خدای متعال نیست و در روایات آمده است که المشاهد المشرفة کالمساجد، پس طبق اين روايات مشاهد مشرفه معصومين عليهم السلام نيز همان حکم مسجد را دارند.حال همان علما تصريح دارند که اگر ضريح امام از طلا باشد اشکال ندارد. زیرا به عقیده عالمان دين، شعائريت ضريح طلا، کراهت تزئين با طلا را نقض می کند و حتی برخی از علما نه تنها اين ضريح ها را جزء شعائر می دانند، بلکه آن را ازضروريات مذهب و دين بر می شمارند.

مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مدظله تاکید کردند: هر چيزی که از نظر عرفی تجلیل و تعظيم معصومین علیهم السلام به حساب آيد، جزء شعائر است و تمامی شعائر علی الخصوص شعائر مقدس امام حسين عليه السلام نيز همين گونه اند.

شعائر حسینی بايد جهانی شوند و هرکس در اين راه کوتاهی کند اگر مرتکب حرام نشده باشد، زيان کرده است.

معظم له در پایان سخنان خود فرمودند: اميدوارم خدای عزوجل عنایت فرموده و توفيق همگان را در اين راه مستدام و افزون بدارد، بنده نیز دعاگوی همگان برای ادامه اين راه هستم و از آنان التماس دعا دارم.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا