مرجعیت شیعه

مسلمان آزاده: باید زنان را در جامعه اسلامی از پیشرفت برخوردار کرد

سازمان جهانی نفی خشونت ـ مسلمان آزاده ـ به مناسبت روز جهانی «زنان و عرصه دانش» بیانیه ای صادر کرد.

 

سازمان جهانی نفی خشونت ـ مسلمان آزاده ـ به مناسبت روز جهانی «زنان و عرصه دانش» بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه که نسخه ای از آن به دست خبرگزاری شیعه ویوز رسیده آمده است:

زنان نیمی از جوامع بشری را تشکیل می دهند که در امور گوناگون فعالیت دارند و به صورت بنیادین در ادامه نسل بشر و تحول کمّی و کیفیِ آن شریک بوده و هستند؛ چیزی که تمام ادیان آسمانی، ملل منصف و تمدن ها به اذعان داشته و آن را پذیرفته اند. 

مسلمان آزاده با اشاره به نقض حقوق زنان در طول تاریخ، افزود: نقض حقوق زنان، مساله ای است که بسیاری از تلاش های بین المللی و منطقه ای را در جهت ارتقای فکری، علمی و اقتصادی جامعه زنان ناکارآمد می کند.

این بیانیه افزود: همزمان با «روز جهانی زن در عرصه دانش» شماری از چالش های بازدارنده وجود دارد، در حالی است که پیشتر در خصوص آنها تصمیماتی گرفته شده؛ ولی با این حال قشر زنان همچنان از حق خود در کسب و تحصیل علوم انسانی و محیطی قابل قبول در عرصه کسب دانش و حضور در میدان های علمی که از قرن ها پیش مردان صدرنشین و میدان دار آن بوده اند محروم مانده است.

سازمان جهانی نفی خشونت ادامه داد: بنا به گزارش یونسکو در سال های 2014 ـ 2016 میلادی کمتر از 30 درصد پژوهشگران در سطح جهان زن هستند و حدود 30 درصد از دختران مشغول به تحصیل در آموزش های عالی، رشته هایی مرتبط با علوم، تکنولوژی، هندسه و ریاضیات را انتخاب می کنند.

این سازمان حقوق بشری در ادامه افزود: به مناسبت «روز جهانی زنان و عرصه دانش» نظر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مدظله را یادآوری می کنیم که فرموده اند: «زن مثل مرد و در زمینه پیشرفت علمی و پذیرش و تعهد به مسئولیت ها مانند مردان است. بنابراین آنان نیز در امر کسب علوم و ترقی در عرصه های علمی و پرورشی به منظور نجات امت از نادانی و عقب ماندگی مسئولیت دارند که باید به آن اهتمام ورزند و در این راه بکوشند.»

سازمان جهانی نفی خشونت ـ مسلمان آزاده ـ  در پایان بیانیه خود از رهبران و روسای کشورهای توسعه یافته خواست تا به تعهدات خود در توافقنامه سال 2015 میلادی جامه عمل بپوشانند.

توافقنامه ای که بر اساس آن سران جهان پذیرفته اند که تا سال 2030 میلادی اهداف جهانیِ توسعه پایدار را تحقق بخشیده و به صورت جدی و در راه اهداف عمومی انسانی بکوشند.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا