مرجعیت شیعه

دیدار مسئول حوزه علمیه شیخ مفید شهر مقدس کربلا با مرجعیت شیعه آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی

 حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین امیری، مسئول حوزه علمیه شیخ مفید در شهر مقدس کربلا و از وکلای مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی با حضور در شهر مقدس قم با معظم له دیدار کرد.

 

 حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین امیری، مسئول حوزه علمیه شیخ مفید در شهر مقدس کربلا و از وکلای مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی با حضور در شهر مقدس قم با معظم له دیدار کرد.

به گزارش شیعه ویوز، در این دیدار نظرها و دیدگاه هایی درباره برخی مسائل فقهی و احکام شرعی مطرح شد که از جمله نظرهای فقهی مرجع عالیقدر در زمینه حج و احکام آن بود. 

ایشان در این موضوع فرمودند: اگر حاجی طواف نساء را به جای نیاورده و به خانه و کاشانه خود برگردد بر او واجب است، طواف نساء را به جای آورد یا برای انجام آن نایب بگیرد و اگر در سفر حج طواف را فراموش کرده باشد باید آن را انجام دهد؛ چراکه تا پایان ماه ذی الحجة زنش بر او حرام می شود و اگر عمره رفته باشد باید تا یک ماه پس از انجام عمره آن را بجای آورد و در این صورت حرمت همبستر شدن با همسرش مرتفع می شود.

این استاد حوزه علمیه شهر مقدس کربلا با اشاره به ادله قرآنی ادامه داد: دیگر مورد استدلال در موضوع، وجود اخبار و روایاتی است که «هر ماه یک عمره دارد».

مرجع عالیقدر در توضیح این مطلب فرمودند: با این بیان و نظر فقهی بنای مخالفت با اجماع را ندارم، بلکه نظر فقهی علامه نراقی قدس سره را که در مستند خود آورده و دیدگاه فقهی مرجع راحل آیت الله العظمی سید محمد شیرازی قدس سره را که در دائرة المعارف فقهی خود بیان داشته اند برگزیده ام؛ چراکه دیدگاه فقهی آن دو بزرگوار را به حقیقت و صواب نزدیک تر یافتم، به ویژه اینکه احکام اسلام بر پایه عدم عسر و حرج بنیان نهاده شده و قرآن کریم در این باره می فرماید: «وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ؛ و در دین بر شما سختی قرار نداده است».

ایشان افزودند: بایسته توجه است وقتی که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله از مناسک حج فارغ می شدند و مسلمانان در مواردی که دچار خطا و اشتباه شده بودند یا در اعمال حج عملی را از دست داده بودند خدمت ایشان رسیده و نظرشان را می خواستند به طور مکرر می فرمود: «لا حرج، لا حرج».

در پایان این دیدار مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی از تلاش ها و فداکاری های حجت الاسلام والمسلمین امیری در مدیریت و رسیدگی و سرپرستی حوزه علمیه شیخ مفید قدس سره و توجه به امور علمی و پرورشی طلاب آن حوزه قدردانی نموده و برای ایشان و همکارانشان موفقیت و قبولی اعمال را از خدای متعال مسألت نمودند.

شایان ذکر است، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین امیری در ادامه حضور خود, در بیت مرجعیت شیعه با فرزند مرجع عالیقدر آیت سید حسین شیرازی نیز دیدار نمود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا