مرجعیت شیعه

بیانات ارزشمند آيت الله العظمی شيرازی در آستانه ماه محرم الحرام ١٤٤٢

اجتماع مبلغان حسینی، در بیت مرجعیت شیعه در شهر مقدس قم برگزار شد.

اجتماع مبلغان حسینی، در بیت مرجعیت شیعه در شهر مقدس قم برگزار شد.

در این مراسم، مرجعیت شیعه با حضور در جمع مبلغان ضمن تعزیت گفتن به آنها در آستانه ماه محرم، اظهار امیدواری کردند که همگان در همه جای دنیا شعائر مقدس حسینی را هرچه بيشتر، وسيع تر، پربارتر و پرشورتر انجام دهند.

معظم له سپس طی سخنانی با اشاره به فرازی از یکی از زیارت های امام حسین علیه السلام فرمودند: 

امام حسين عليه السلام استثنای خدا در تکوین و تشريع هستند و شواهد تاریخی و روایی فراوانی در اینباره وجود دارد. 

مرجعیت شیعه سپس با طرح این سوال که علت حرکت امام حسین علیه السلام در حالی که مظاهر عبادی اسلام همانند نماز و حج و روزه و… در جامعه پابرجا بود، چه چیزی بوده؟ فرمودند: امام حسین علیه السلام خود پاسخ این سوال را داده و فرموده اند: «اسير بسيرة جدي وأبي». چرا که در آن زمان سيره عملی رسول خدا صلی الله علیه وآله و اميرمومنان عليه السلام از بين رفته بود.

معظم له ادامه دادند: مسأله چگونگی مجازات فردی که اقدام به براندازی نظام کرده است از جمله سيره های رسول خدا صلی الله علیه وآله و اميرمؤمنان عليه السلام است که فراموش شده است.

بارها در ایام حکومت اين دو بزرگوار افرادی اقدام به براندازی نظام کردند اما از سوی اين بزرگان نه به زندان افتادند و نه شکنجه شدند و نه به قتل رسيدند.

اين از جمله زيبایی های اسلام است که فراموش شده است. 

مرجعیت شیعه در ادامه با آوردن مثال هایی تاریخی از رفتارهای پر مهر پیامبر و امیرالمومنین علیهماسلام در زمان حکومت خود، انقلاب عراق را مثال زده و فرمودند: اما به ياد داریم که در جریان انقلاب ۱۹۵۸ عراق کسی که بر سر کار آمد همدستان خود را به اتهام براندازی نظام اعدام کرد، در حالی که حتی جرم آنان ثابت نشده بود.

متأسفانه اين مسائل در کشورهای اسلامی عادی است.

در زمان يزيد انسانیت و اخلاق فضيلت اسلام نبود و امام حسين عليه السلام برای احیای این امور به شهادت رسيدند.

مرجع عالیقدر در ادامه با تاکید بر لزوم رساندن این مطالب به جهانیان، فرمودند: محرم و صفر بهترین فرصت برای این کار است و همگان در این خصوص مسئولیت دارند حتی جوانان مسئولیت دارند که با دستگاه موبایل خود این فرهنگ را به دنیا برسانند.

ایشان سپس با اشاره به شرایط محرم در سال جاری، فرمودند: مسأله بعدی تعظيم شعائر است که در سال جاری به گونه ای دیگر است. 

همگان باید بدانند امام حسین علیه السلام یک امتحان الهی هستند و برای همین در ماه محرم و صفر هر سال هر کسی به گونه ای رفتار می کند.

معظم له در ادامه با اشاره به نقلی از اتفاقات تاریخی از قول پدر بزرگوارشان و بیماری هایی که حتی در شهر مقدس کربلا، جان یک سوم از مردم را گرفت، فرمودند: تمام خانه ها به جز خانه ما کشته دادند و این به این دلیل بود که هر روز در خانه ما مجلس روضه برگزار می شد.

مرجعیت شیعه از قول پدر خود ادامه دادند: با اینکه کربلا در آن زمان کانون وبا بود، هیچ یک از علمای نجف نظير آخوند خراسانی، مرحوم سید محمد کاظم، شاگردان مرحوم وحید بهبهانی، شاگردان کاشف الغطاء، شاگردان مرحوم سید بحرالعلوم و شاگردان مرحوم شيخ انصاری و ميرزای بزرگ و ده ها عالم دیگر نفرمودند که رفتن به کربلا حرام است و مرحوم والد نقل می کردند زیارت امام حسین علیه السلام حتی نسبت به قبل کمتر نیز نشد.

معظم له تاکید کردند: باید هوشیار باشیم که مبادا گرفتار خذلان در دستگاه امام حسین علیه السلام شویم.

هر چیزی که سبب تکریم سیدالشهدا علیه السلام شود از شعائر ایشان است و باید حفظ شود.

مرجعیت شیعه در ادامه با پرداختن به زیارت اربعین امام حسین علیه السلام، فرمودند: باید همگان برای حفظ این زیارت بزرگ با هر وسیله ای بکوشند.

مراقب باشیم که در دستگاه امام حسین علیه السلام موضع گیری منفی نداشته باشیم؛ چراکه باعث نابودی و تباهی در دنیا و آخرت می شود. 

مرجعیت شیعه در پایان تاکید کردند، تلاش کنید تا اربعین امسال بهتر و پرشورتر از سال های قبل برگزار شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا