اخبار

واکنش علما و مراجع تقلید به بسته شدن درب حرم اهل بیت علیهم السلام

در پی اقدام حکومت ایران در بستن حرم های مطهر اهل بیت علیهم السلام در این کشور، علما و مراجع تقلید نارضایتی خود را از این عمل اعلام داشتند.

در پی اقدام حکومت ایران در بستن حرم های مطهر اهل بیت علیهم السلام در این کشور، علما و مراجع تقلید نارضایتی خود را از این عمل اعلام داشتند.

حكومت ايران مدعی شد حرم‌ها را با استناد به فتواي سه تن از مراجع تقليد بسته است اما اين ادعا از سوي دفاتر علما و مراجع تقليد قم رد شد.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با صدور بیانیه ای اعلام داشتند، تمامي مواضع رسمي معظم له صرفا از طريق سايت رسمي ايشان منتشر مي شود.

از سوی دیگر آيت الله ميلاني از علماء شهر مقدس قم نيز طي اطلاعیه اي بيان داشته است:  شفاعت رسول خدا و اهل‌بیت علیهم السلام و توسّل به این ذوات مقدّسه از کتاب و سنّت و دلائل عقلی ثابت شده، و هیچ مسلمانی که تابعِ پیامبر اکرم باشد در این باره تشکیک نکرده، جز فرقۀ ضالّۀ وهابیّت که از نظر عموم فرقه‌های اسلامی مردود است و اهل‌بیت رسول خدا اولیاء الله هستند و به اذن خدا شفا می‌دهند و کور را بینا می‌کنند و این نزد همه مردم ثابت است و اسناد و مدارک آن در حرم‌ها موجود می‌باشد.

ايشان در ادامه از مسئولان نظام ايران خواسته است: هیئتی از علماء محترم و مسئولان حرم‌ها و پزشکان دلسوز جهت بررسی موضوع حرم‌ها تشکیل گردد تا راه‌حلّی پیدا کنند و جلوی آثار وضعیِ بسته بودن و بهانه‌گیری دشمنان گرفته شود، و اهل ولایت ضمن تشرّف دعاگو باشند.

پیشتر نیز دفتر آيت العظمى شيرازي در كربلا در پاسخ به استفتائي گفته بود: احیای شعائر و مناسبت های مرتبط به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از امور غیبی و مهمی است که باعث حفظ امت و جامعه از بلایا و بیماری ها می شود و تاثیر این مراسم و شعائر بارها به تجربه های گوناگون ثابت شده است. 

در این استفتاء بر ضرورت بزرگداشت مراسم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بزرگ تأکید شده و آمده که همزمان شرایط بهداشتی و احتیاط های لازم نیز رعایت شود به گونه ای که مانع از انتشار بیماری گردد.

 

حرم امام رضا عليه السلام در مشهد و حرم حضرت معصومه عليها السلام در قم و حرم حضرت عبدالعظيم حسني عليه السلام در تهران در شرايطى بسته شده و از زيارت مردم ممانعت ميشود كه تمام عتبات مقدسه در عراق و سراسر كشورهاي اسلامي و حتى كليساها و معابد ديگر اديان الهى نيز باز بوده و متوليان امر براي جلوگيري از انتشار ويروس كرونا با رعايت نكات بهداشتى، اكتفا به توزيع مواد ضد عفوني كننده وماسك بين زائران نموده اند.

‌یشتر حتی انجمن علمای عربستان سعودی در بيانيه اي اعلام كرده بود نماز جماعت در مسجد الحرام وحرم پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله برقرار ميباشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا