ویدیو

ویدیو – روز مباهله و اعتراف مسيحيان نجران به حقانيت دين اسلام و اهل بیت پیامبر

بيست و چهارم ماه ذى الحجه، يادآور واقعه عظيم مباهله اهل بيت پيامبر اسلام با مسيحيان نجران است.

 

بيست و چهارم ماه ذى الحجه، يادآور واقعه عظيم مباهله اهل بيت پيامبر اسلام با مسيحيان نجران است.

در اين روز، مسيحيان از انجام مباهله منصرف شدند و به حقانيت دين اسلام و پنج تن آل عبا اعتراف كردند.

رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در سال دهم هجرى نامه اى برای نصاراى نجران فرستادند و از آن ها خواستند كه يا خداى يكتا را عبادت كنند و مسلمان شوند، و يا به مسلمين جزيه بدهند و بر مذهب خود باشند.

 «بنى نجران» پس از دو روز مشورت، تصميم گرفتند هفتاد نفر از بزرگان خود را براى تحقيق به مدينه بفرستند، آنان به مدينه آمدند و خدمت پيامبر (صلى الله عليه و آله) شرفياب شدند، اما هرچه آن حضرت دليل و برهان آوردند، آنان قبول نكردند و امر، به مباهله واگذار شد…

 

جبرئيل عليه السلام نازل شد و آيه 61 سوره آل عمران را قرائت کرد: “اگر كسى با تو مجادله كند، بعد از علمى كه نزد تو آمده، بگو بياييد تا فراخوانيم پسران خود و زن هاى خود و كسى كه به منزله جان ماست، آنگاه نفرين كنيم و لعنت خدا را بر دروغ گويان قرار دهيم” ….

روز موعود يعنى بيست وچهارم ذى الحجه، فرا رسيد. اسقف با همراهان آمد و به پيامبر گفت: با چه كسانى با ما مباهله مى كنيد؟ رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمودند:  با بهترين اهل زمين و نيكوترين جهانيان نزد خداى متعال، چرا كه از طرف خدا امر شده ام آن ها را بياورم؛ و اشاره به آل عبا عليهم السلام فرمودند.

اسقف و علمای بنی نجران که چشمان شان به اهل بیت علیهم السلام افتاد، رنگ چهره هاشان متغیر شد. گروهی از ایشان به بنی نجران گفتند: آن بزرگواران منتظرند كه دست به دعا بردارند، به خدا قسم اگر سخنى گويند، از ما نشانى نمى ماند، برويم و با او صلح كنيم. 

گروهی فی المجلس مسلمان شدند، و دیگران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند و قدرت جنگ با مسلمانان را هم نداشتند، حاضر به پرداخت جزيه شدند…

اين روز عظيم، يكى از اعياد بزرگ اسلامى به شمار مي رود و اعمالی مستحب از جمله:  روزه، غسل، صدقه،  نماز و دعاى خاصى نيز براى آن ذكر شده است.

 {mp4remote}http://cdn.ihtv.co/shiawaves/2016/09/26/01_%28new%29.mp4{/mp4remote}

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا