جهان

درخواست آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی از سوی سازمان جهانی شیعه رایتس واچ

«شیعه رایتس واچ» ادامه بازداشت شیخ زکزاکی را محکوم کرد.

 

«شیعه رایتس واچ» ادامه بازداشت شیخ زکزاکی را محکوم کرد.

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان ـ شیعه رایتس واچ ـ طی بیانیه ای با اشاره به رای دادگاه عالی فدرال نیجریه مبنی بر مبرا بودن شیخ زکزاکی از اتهاماتی که به وی نسبت داده شده؛ خواستار آزادی فوری وی شد.

این در حالی است که حکومت نیجریه با نادیده گرفتن حکم دادگاه، همچنان این روحانی شیعه در بازداشت بسر می برد.  

در بیانیه شیعه رایتس واچ که نسخه ای از آن برای «شیعه ویوز» ارسال شده آمده است: :

در سال 2015 میلادی، ارتش نیجریه در اقدامی خشونت آمیز، شیعیانی که برای ایام ولادت «رسول خدا صلی الله علیه و آله» آماده می شدند را به گلوله بستند، که در پی آن ده ها تن از شیعیان نیجریه که اکثر آنان را زنان، کودکان و جوانان تشکیل می داند به شهادت رسیده و شیخ زکزاکی و خانواده اش پس از آن که مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند، بازداشت شده و به زندان افکنده شدند.

این بیانیه افزود: بعد از این حادثه هولناک، عده ای از زنان شیعه نیجریایی دست به تظاهراتی مسالمت آمیز زدند، که این تظاهرات با مداخله نیروهای ارتش به خشونت کشیده شده و آنها ضمن سرکوب این بانوان شیعه آنها را به مکانی نامعلوم منتقل کردند که بعدها معلوم شد همه آنها توسط نیروهای نیجریه ای به شهادت رسیده اند.

این سازمان بین المللی حقوق بشری که مسائل حقوقی شیعیان را در سطح جهانی رصد می کند، ادامه داد: «شیخ ابراهیم زکزاکی» نیز طی بازجویی های صورت گرفته از سوی حکومت کشور نیجریه، مورد شکنجه های گوناگونی قرار گرفته که منجر به، از دست دادن یکی از چشمان وی شد.

شیعه رایتس واچ در ادامه اظهار داشت: اعمال صورت گرفته و تبعیض های مستمر در حق شیخ زکزاکی و شیعیان بی دفاع نیجریه، دلیلی واضح بر نبودن عدالت و رعایت نکرن حقوق بشر، از سوی دولتمردان نیجریه می باشد و بدیهی است، جامعه جهانی و سازمان های حقوق بشری در سرتاسر جهان وظیفه دارند تا به داد این مظلومان برسند.

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان ـ شیعه رایتس واچ ـ  در پایان بیانیه خود از دولت نیجریه خواست تا هرچه زودتر شیخ ابراهیم زکزاکی را از زندان آزاد نموده و به ظلم های روا داشته در حق مردم بی دفاع نیجریه پایان دهد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا