جهان

صدور کارت شناسایی ویژه مسلمانان در فیلیپین/ انتقاد دیده‌بان حقوق بشر

مقامات فیلیپینی به بهانه مبارزه با تروریسم، برای مسلمانان کارت شناسایی صادر می‌کنند.

 

مقامات فیلیپینی به بهانه مبارزه با تروریسم، برای مسلمانان کارت شناسایی صادر می‌کنند.

پلیس منطقه مسیحی‌نشین «لوزون» واقع در شمال پایتخت فیلیپین، صدور کارت شناسایی برای هزاران مسلمان ساکن در این منطقه را مورد بررسی قرار داده است.  

به گزارش گاردین، رسانه‌های داخلی فیلیپین به نقل از مقامات لوزون اعلام کردند که این اقدام پس از تسلط عناصر تروریستی وابسته به سنی های تندروی داعش بر شهری در جزیره «میندانائو» ـ که صدها کیلومتر با «لوزون» فاصله دارد ـ  در راستای مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد. 

این پیشنهاد در نشست پلیس، ارتش، شخصیت‌های سیاسی و نزدیک به ۲۰۰ تن از رهبران دینی و جمعی از مسلمانان مورد بررسی قرار گرفته است. 

«اربیل ایکنو» از مقامات پلیس در این باره گفت: کارت شناسایی به نیروها این امکان را می‌دهد، تروریست‌ها را شناسایی کنند. 

وی با بیان این که این قانون در یکی از شهرها اجرایی شده است، گفت: می‌خواهیم این اقدام را با هدف شناسایی فعال خواهران و برادران مسلمان در همه جوامع اسلامی و در همه مناطق تکرار کنیم.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز به این اقدام هدف دار واکنش نشان داده و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات فیلیپینی با صدور این کارت‌های شناسایی، مسلمانان را منزوی کرده و آن‌ها را از حقوق حمایت برابر در مقابل قانون و آزادی نقل مکان محروم می‌کنند. 

در این بیانیه آمده است: درخواست کارت شناسایی از مسلمانان تنها به این دلیل که آن‌ها نتوانسته‌اند از ورود افراد مسلح به شهر «الماراوی» جلوگیری کنند، نوعی مجازات دسته‌جمعی است. 

گفتنی است، حدود دو ماه پیش نیروهای حکومتی با عناصر مسلحی که گفته می‌شود وابسته به داعش بوده و بر شهر «الماراوی» مسلط شده بودند، درگیر شدند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا