جهان

اوضاع اسفناک یمن به روایت رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

رئیس سازمان صلیب سرخ جهانی  اوضاع حاکم بر یمن را اسفناک توصیف‌ کرد.

 

رئیس سازمان صلیب سرخ جهانی  اوضاع حاکم بر یمن را اسفناک توصیف‌ کرد.

«پتر مائورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که اخیرا به یمن سفر کرده، در گفتگو با یک روزنامه سوئیسی اوضاع حاکم بر یمن را اسفناک توصیف‌ نموده و شیوع وبا در این کشور را نتیجه از بین رفتن سیستم‌های تامین آب، برق، بهداشت و امکانات پزشکی در این کشور دانست.

وی به روزنامه سوئیسی «نویه تسوریخر» گفت: من دیدم که زخم‌های وارد شده بر مردمی که بحران را پشت سر گذاشته‌اند، چقدر عمیق هستند.

مائورر افزود که در شهرهای صنعا، عدن و تعز، اثرات جنگ بسیار روشن است، شبکه برق رسانی آسیب دیده و آنها تنها دو ساعت در روز برای تهیه آب، برق دارند که آن هم سالم نیست. از طرفی حملات به بیمارستان ها، ساختار بهداشتی این شهرها را از بین برده است. به گفته وی شهر تعز همچنان در محاصره دوساله خود به سر می برو و دسترسی به آن بسیار دشوار یا غیر ممکن است.

مائورر ، با اشاره به اپیدمی وبا در یمن ادامه داد: وقتی به زیرساخت‌های آب‌رسانی، برق‌رسانی و تاسیسات درمانی حمله می‌شود، شیوع بیماری وبا اتفاقی منطقی است. همه این موارد به موارد مبناییِ نقض حقوق بشردوستانه مربوط می‌شود و این مسایل را با همه طرف‌های درگیر در جنگ در میان گذاشته‌ایم.

رئیس سازمان صلیب سرخ‌جهانی افزود: ما از ۱۷ مرکز اورژانس مربوط به بیماری وبا پشتیبانی می‌کنیم و می‌خواهیم که فعالیت خود را گسترش دهیم و اکنون باید مواردی مانند بازیافت زباله‌ها، آب آشامیدنی سالم، بهداشت و مراقبت از بیماران را مورد توجه قراردهیم. ما تلاش می‌کنیم که در این مورد مذاکره کنیم و چون شرایط بحرانی است من تصور می‌کردم که طرفین تمایل دارند که به ما قدرت عمل بیشتری بدهند.

وی در باره زندانیان نیز گفت که تاکنون صلیب‌ سرخ فقط توانسته به برخی زندانیان معمولی دسترسی داشته باشد و ابراز امیدواری کرد که امکان دسترسی به همه زندانیان نیز فراهم شود.

وی در پایان سخنان خود، بر لزوم مذاکره با کشورهای ائتلاف عربی، به ویژه عربستان سعودی و امارات، برای حل بحران یمن تاکید کرده و گفت: در کنار تاثیرات بی شمار این جنگ از جمله جراحت های بدنی و جسمی، عواقب روانی عمیق این جنگ در بین غیر نظامیان، خصوصا کودکان دیده می شود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا