جهان

ترک تحصیل دانشجویان مسلمان با حجاب در کبک

دانشجویان مسلمان از تحصیل درکِبِک اجتناب می‌کنند.

 

دانشجویان مسلمان از تحصیل درکِبِک اجتناب می‌کنند.

تصویب قانون جدید ممنوعیت برقع و پوشیه برای زنان مسلمان در ایالت کبک در کانادا، سبب شده بسیاری از دانشجویان مسلمان از تحصیل در این ایالت صرف نظر کنند.

براساس این قانون کارمندان دولتی و مراجعین به آن‌ها از جمله زنان مسلمان حق زدن پوشیه و برقع را در اماکن عمومی از دست خواهند داد. این قانون در مراکز خدمات شهرداری و دولتی و همچنین ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی نیز اجرایی خواهد شد.

منتقدان بسیاری این حرکت دولت ایالتی را زیر سئوال برده و بر این باور هستند که این قانون زنان مسلمان و محجبه را هدف قرار داده است. 

کارشناسان نیز معتقدند که تصویب چنین قانونی تنها منجر به منزوی شدن زنان پوشیه‌دار شده و آن‌ها را از دسترسی به خدمات بهداشتی، حمل و نقل، رفت و آمد عمومی و امتحانات محروم خواهد ساخت. 

انتقادات نسبت به این قانون به حدی زیاد بوده که حتی «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز با تاکید بر اهمیت آزادی‌های مذهبی در کانادا اعلام کرد که دولت نباید حق دیکته کردن به زنان نسبت به آنچه می‌پوشند داشته باشد.

فدارسیون دانشجویان کانادایی نیز قانون منع پوشیه را محکوم کرد.

در همین راستا فدراسیون دانشجویان کانادایی، با انتشار بیانیه‌ای این قانون و تاثیرات منفی آن را بر زندگی دانشجویان در کبک محکوم کرده است.

در بیانیه فدراسیون دانشجویی آمده است: اسلام‌هراسی تحمل پذیر نبوده و نه تنها بر موضع خود استوار خواهد بود، بلکه از کسانی که در برابر زورگویی و تعصب در این کشور ایستادگی می‌کنند حمایت خواهد کرد.

شایان ذکر است، بسیاری از دانشجویان مسلمان تصمیم گرفته اند که دانشگاه های ایالت کبک را به خاطر این قانون ترک نمایند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا