جهان

گزارش تکان‌دهنده گوترش از خشونت جنسی علیه اقلیت روهینگیا

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که نیرو‌های نظامی میانمار از خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای فراری دادن اقلیت روهینگیا استفاده کرده اند.

 

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که نیرو‌های نظامی میانمار از خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای فراری دادن اقلیت روهینگیا استفاده کرده اند.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای اظهار کرد بسیاری از جمعیت 700 هزار مسلمان روهینگیایی که از میانمار فرار کردند، مورد آزار جنسی نیروهای نظامی این کشور قرار گرفته‌اند.

گزارش گوترش که روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت نشان می‌دهد کارمندان پزشکی بین‌المللی و دیگران در بنگلادش که بسیاری از آن‌ها از جمله روهینگیایی گریخته هستند، مدارک مستندی دارند که بسیاری از پناهجویان از آسیب‌های روحی و جسمی ناشی از خشونت جنسی رنج می‌برند.

دبیرکل سازمان ملل گفت نیروهای مسلح میانمار در فاصله زمانی اکتبر 2016 تا اوت 2017 این عمل غیرانسانی را انجام داده اند.

او در ادامه افزود: تهدید گسترده و استفاده از خشونت جنسی بخشی از استراتژی آن‌ها بوده که منجر به تحقیر، ترساندن و مجازات جمعی جامعه روهینگیا شد و نیروهای مسلح از آن به عنوان ابزاری حساب شده برای مجبور کردن روهینگیایی ها به فرار از سرزمین خود و جلوگیری از بازگشت آن‌ها استفاده کردند.

گوترش همچنین گفت که خشونت جنسی، زنان ـ از جمله زنان باردار که نگهبان و عامل گسترش هویت مسلمانان روهینگیا هستند ـ و کودکان جوان که آینده این قوم را نشان می‌دهند، در بر گفته است.

گزارش گوترش پس از بازگشت اولین خانواده از پناهندگان روهینگیا به میانمار در روز گذشته  منتشر شد.

ارتش میانمار یکی از 51 گروه دولت شورشی و افراط‌گرا در گزارش گوترش است که به شکل قابل ملاحظه‌ ای به انجام تجاوز‌های جنسی و دیگر اعمال خشونت‌آمیز جنسی در طول جنگ‌ها مواجه هستند.

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت بسیاری از پناهندگان روهینگیا، از جمله زنان آن‌ها تمایلی به بازگشت به جایی که از آن فرار کردند و همچنان در کنترل نیروهای متخلف است، ندارند.

شایان ذکر است، جامعه بودائیان میانمار، مسلمانان روهینگیا را به عنوان یک گروه قومی نپذیرفته و مدعی هستند که آن‌ها پناهندگان بنگالی بوده و به شکل غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند.

حکومت میانمار نیز حقوق شهروندی آن‌ها را تکذیب کرده و باعث شده است بیش از 700 هزار مسلمان روهینگیا بی‌خانمان شوند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا