جهان

تغییر موضع وزیر کشور آلمان درباره اسلام و مسلمانان

چهارمین کنفرانس اسلام آلمانی (به زبان اصلی: Deutsche Islam Konferenz) با حضور مهمانان مسلمان و غیر مسلمان در برلین، پایتخت آلمان برگزار شد.

 

چهارمین کنفرانس اسلام آلمانی (به زبان اصلی: Deutsche Islam Konferenz) با حضور مهمانان مسلمان و غیر مسلمان در برلین، پایتخت آلمان برگزار شد. .

این کنفرانس حدود ده سال پیش به وسیله دولت آلمان پایه گذاری شد و در آن، سازمان ها و فدراسیون های دینی مورد حمایت دولت ــ اعم از مسلمان، مسیحی ها و یهودیان ــ شرکت می کنند.

در دوره امسال، مسائلی همچون ادغام مسلمانان در جامعه آلمان، منابع مالی مساجد و آموزش امامان جماعت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

«هورست زیهوفر» وزیر کشور فدرال آلمان برگزارکننده و چهره ویژه این همایش بود که در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس اذعان کرد: مسلمانان آلمانی به جامعه این کشور تعلق دارند.

او پیش از این رویکردی ضد اسلامی نشان داده و گفته بود اسلام به آلمان تعلق ندارد! و اظهارات او در این همایش، یک تغییر جدی در موضع وی را نشان می دهد.

زیهوفر همچنین بر حقوق شهروندی مسلمانان در جامعه آلمان تأکید کرد و گفت: پرسش اساسی ما این است که چگونه می توان از اسلامی در آلمان حمایت کرد که ریشه در جامعه خود ما داشته باشد؟

به بیان وی: حالا زمان آن رسیده است که اجتماعات مسلمانان در آلمان را از طریق ساختارهای داخلی سازماندهی کنیم.

وزیر کشور آلمان همچنین وعده داد که دولت از مسلمانان و مؤسسات آنها برای ادغام در جامعه آلمان و مستقل شدن از کمک های خارجی، حمایت مادی و معنوی خواهد کرد.

هورست زیهوفر، رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان است که علاوه بر گرایش های ضد اسلامی، در رابطه با پذیرش مهاجرین نیز رویکرد مثبتی ندارد.

شایانچذکر است، حدود 5 میلیون مسلمان در کشور آلمان زندگی می‌کنند.

مطابق گزارشی که اخیراً شبکه دویچه ووله منتشر کرد، 71 درصد مسلمانان این کشور از اهل تسنن، 20 درصد شیعه و الباقی نیز از فرقی هستند که خود را مسلمان معرفی می کنند.

بیش از 95 درصد مسلمانان آلمان، دارای اصالت آلمانی نیستند؛ که این تعداد پس از مهاجرت وسیع جنگ زدگان سوریه، عراق، افغانستان و شمال آفریقا پس از بحران های چند سال اخیر، بیشتر شده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا