جهان

حقوق بشر سازمان ملل برای نخستین بار از عربستان انتقاد می کند

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست روز پنجشنبه، به عربستان سعودی آزادی فعالان بازداشت‌شده و همکاری در پرونده تحقیقات درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد این کشور را مطرح خواهد کرد.

 

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست روز پنجشنبه، به عربستان سعودی آزادی فعالان بازداشت‌شده و همکاری در پرونده تحقیقات درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد این کشور را مطرح خواهد کرد.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از رویترز، دیپلمات‌ها و فعالان حقوق بشر اعلام کردند کشورهای اروپایی هفته جاری از عربستان سعودی خواهند خواست فعالان بازداشتی را آزاد و با تحقیقات سازمان ملل در خصوص تحقیقات لازم همکاری کند.

 این نخستین مورد انتقاد در شورای حقوق بشر سازمان ملل از عربستان سعودی محسوب می‌شود.

بیانیه مشترکی، که قرار است روز پنجشنبه در این خصوص قرائت شود، در بحبوحه نگرانی فزاینده درخصوص سرنوشت بازداشتی‌ها در عربستان منتشر خواهد شد. اکثر این افراد از سوی شورای حقوق بشر به عنوان فعال حقوق زنان شناخته شده‌اند. گزارش‌ها حاکی‌ست دادستان عمومی عربستان در حال آماده‌سازی برای ارجاع پرونده این فعالان به دادگاه و محاکمه آنهاست.

دیپلمات‌ها تصریح کردند، ایسلند این طرح ابتکار را رهبری می‌کند و توانسته است حمایت کشورهای اروپایی از طرح را نیز جلب کند. ایسلند احتمالا توانسته است حمایت هیئت‌های کشورهای دیگر از بیانیه انتقادی از عربستان سعودی که خود یکی از ۴۷ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل است را به دست آورد.

ایسلند سال گذشته برای نخستین بار به عنوان یکی از اعضای شورای حقوق بشر شد و کرسی آمریکا، را که در جانبداری از اسرائیل، این شورا را ترک نموده بود در اختیار گرفت.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای، ضمن استقبال از نخستین انتقاد جمعی شورای حقوق بشر از عربستان سعودی، متذکر شد اعضای شورای حقوق بشر همچنین باید از عربستان سعودی بخواهند به هدف قرار دادن فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و منتقدان پایان دهد و کسانی را که به ناحق بازداشت شده‌اند، آزاد نماید.

«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی، هفته گذشته به شورای حقوق بشر اعلام کرده بود که این کشور با این شورا همکاری خواهد کرد. 

ولی او به صراحت به تحقیقاتی که «انییس کالارما» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌های خودسرانه انجام می‌دهد، اشاره‌ای نکرد.

به گفته کارشناسان و صاحب نظران حقوق بشر، عربستان سعودی یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر خصوصا در سرکوب شیعیان این کشور است؛ ولی تاکنون توانسته با سازوکارهای مختلفی از پاسخگویی به این سرکوب ها طفره برود.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا