جهان

اعضای شورای امنیت خواستار اجرای آتش‌ بس یمن شدند

شورای امنیت سازمان ملل از طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواست توافق های استکهلم را به اجرا در آورند.

 

شورای امنیت سازمان ملل از طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواست توافق های استکهلم را به اجرا در آورند.

نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، طی بیانیه ای از طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواستند «توافق صلح استکهلم» در شهر بندری «الحدیده» را اجرا کنند.

به گزارش شیعه ویوز بع نقل از رویترز، دیپلمات‌های این پنج کشور امیدوارند اجرای این توافق به جنگ چهار ساله یمن خاتمه خواهد دهد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «از هر دو  طرف خواستاریم این توافقنامه را بدون تاخیر بیشتر، با حسن نیت و بدون تلاش برای سوءاستفاده از اقدامات طرف مقابل در بازاستقرار نیروها اجرا کنند. از همه طرف‌ها می‌خواهیم اطمینان دهند هیأت ناظران سازمان ملل می‌تواند کار خود را  بدون خطر و بدون دخالت انجام دهد.»

بر اساس این گزارش، استقرار یک مقام محلی جهت کنترل بندر الحدیده پس از خروج نیروهای نظامی و توافق در آتش بس از جمله مواردی است که تاکنون مانع پیشرفت در اجرای توافقنامه استکهلم  شده است.  در حالی‌که آتش بس در بندر الحدیده در 18 دسامبر (27 آذر) به اجرا در آمد، اما ناآرامی‌ها در مناطق دیگر یمن افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد در روزهای گذشته  اعلام کرد که حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه یک روستا در شمال  یمن موجب جان باختن دستکم 22 غیر نظامی، از جمله زنان و کودکان شد.

آخرین ارقام منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد همچنین نشان می‌دهد که حدود 85 هزار کودک زیر پج ساله یمنی از سال 2015 تاکنون بخاطر گرسنگی جان باخته‌اند. گفته می‌شود که 14 میلیون نفر یمنی نیز در خطر قحطی قرار دارند.

عربستان سعودی و ائتلاف همراش، حمله نظامی و محاصره همه جانبه یمن را در ششم فروردین 1394 به منظور بازگردان «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی این کشور به قدرت آغاز کرد، که تاکنون تنها ویرانی یمن را در پی داشته است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا