جهان

چین: از تعداد زندان‌های نگهداری مسلمانان می‌‌کاهیم

چین اعلام کرد قصد دارد از تعداد مراکز نگهداری مسلمانان اویغور بکاهد.

 

چین اعلام کرد قصد دارد از تعداد مراکز نگهداری مسلمانان اویغور بکاهد.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از رویترز، سازمان ملل و گروه‌های حقوق‌بشری از سال گذشته فاش کردند که چین یک میلیون مسلمان اویغور را در مراکزی که خود آنها را مراکز آموزش عقیدتی ـ سیاسی نام گذاشته، به زور نگهداری می‌کند. 

چین ابتدا وجود این زندان‌ها را انکار می‌کرد اما بعدها مجبور به اعتراف در اینباره شده بود، ولی حالا «لا یوچنگ» معاون وزیر خارجه چین ضمن دفاع از وجود چنین مراکزی اعلام کرده پکن قصد دارد از تعداد این مراکز بکاهد.

این دیپلمات بلندپایه چینی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن اذعان بر وجود چنین مراکزی برای نگهداری اجباری مسلمانان اویغور مدعی شد: چون وضعیت امنیتی در ایالت مسلمان نشین سین‌کیانگ و تهدیدات تروریستی در این منطقه کاهش یافته، حزب کمونیست نیز قصد دارد از تعداد این مراکز بکاهد.

چین به بهانه تبدیل نشدن این ایالت مسلمان نشین به آنچه که از آن تحت عنوان سوریه دوم یاد کرده بود، فشار بی‌امانی را به مسلمانان ترک تبار اویغور در ایالت سین کیانگ وارد کرده است.

این در حالی است که به عقیده کارشناسان، سرکوب ها و محدودیت های این چنینی می تواند به نوعی باعث افزایش افراط گرایی و در نتیجه ظهور سنی های تندرو به شکل گروه های تروریستی گردد.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا