جهان

نشست رهبران مسلمان و یهودی اروپا در ایتالیا

روحانیون و خاخام‌هایی از سراسر اروپا در نشستی در ایتالیا به میزبانی شورای مسلمانان ـ یهودیان گردهم آمدند. یهودستیزی، اسلام‌هراسی و پوپولیسم جناح راستگرا جزو موضوعات مورد بحث است.

روحانیون و خاخام‌هایی از سراسر اروپا در نشستی در ایتالیا به میزبانی شورای مسلمانان ـ یهودیان گردهم آمدند. یهودستیزی، اسلام‌هراسی و پوپولیسم جناح راستگرا جزو موضوعات مورد بحث است.

از امروز (یکشنبه) تعدادی از بزرگان مذهبی مسلمان و یهودی از حدود ۱۵ کشور در شهر ماترا، واقع در جنوب ایتالیا که یکی از پایتخت‌های فرهنگی سال ۲۰۱۹ اروپاست، در نشستی حاضر شدند. 

به گزارش شیعه ویوز، «طرفه بغاجاتی» از علمای عضو کمسیون اسلامی اتریش به دویچه وله گفت: «معتقدم این پروژه، با این تدابیر مورد نظر، خاص است. این شکوفه کوچکی است که باید پرورش داده شود و لایق حمایت بیشتر است.»

این روحانی ۵۸ ساله با حمایت دیگران «ابتکار عمل مسلمانان اتریش» را در ۱۹۹۹ راه‌اندازی کرد. او همچنین در شکل‌گیری «پلتفورم مسیحیان و مسلمانان» در سال ۲۰۰۶ نقش داشت.

شورای مسلمانان ـ یهودیان سه سال پیش تاسیس شد؛ زمانی که ۱۴ تن از بزرگان مسلمان و یهودی اروپا در وین برای گفت‌وگوی بین مذهبی و بین فرهنگی گردهم آمدند.

نشست رهبران مذهبی در ایتالیا نشان‌دهنده بعد جدیدی در گفت‌وگوهاست که اغلب تحت تاثیر درگیری خاورمیانه قرار می‌گیرند. روحانیون و خاخام‌هایی از ایرلند، یونان، رومانی، لیتوانی، پرتغال و دیگر کشورها حضور دارند.

گدی گرونیش، دبیرکل کنفرانس خاخام‌های اروپایی به دویچه وله گفت: «انتخاب شهر ماترا برای تاکید بر این مساله بود که همگی ما بخشی از فرهنگ اروپا هستیم. ایتالیا در حال حاضر مانند بسیاری از کشورهای دیگر تحت حاکمیت پوپولیست‌های جناح راست قرار دارد و اخیرا برای محدودسازی مناسک مذهبی مرتبط با ذبح حیوانات و ختنه پسران که جزو اعمال مشترک دین یهود و اسلام است، تلاش کردند. اکنون چنین کارهایی کنار گذاشته شده است.»

به گفته گرونیش، جوامع مسلمان و یهودی اروپا هر دو نگران چنین تحرکات سیاسی‌ای هستند و تمایلی برای تشکیل یک کمیته جدید متشکل از دو عضو یهودی و دو رهبر مسلمان وجود دارد تا آن‌ها بتوانند آشکارا موضوعات حساس را پیگیری نموده و درباره آن‌ها با رهبران سیاسی در بروکسل و دیگر پایتخت‌های اروپایی صحبت کنند.

طرفه بغاجاتی، عضو کمسیون اسلامی اتریش همچنین درباره تلاش‌هایی برای محدودسازی مناسک مذهبی صحبت کرد و فورا به «رشد پوپولیست‌های جناح راست» در سراسر این قاره اشاره نمود. او به حزب آلترناتیو برای آلمان، احزاب راست افراطی در اتریش، ماتئو سالوینی و حزب لیگ او در ایتالیا و حزب آزادی گرت ویلدرز در هلند اشاره کرد.

به گفته این روحانی، چنین گروه‌هایی اسلام‌هراسی را «عمدتا علیه مهاجران و همچنین علیه مسلمانان به صورت کلی، با یک پلتفورم سیاسی با دلالت ضمنی پوپولیستی» ترویج می‌کنند. موضوع دیگری که در نشست ماترا مورد بحث قرار می‌گیرد، یهودی‌ستیزی در میان مهاجران و پناهجویان است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا