جهان

عربستان سعودی سومین کشور واردکننده سلاح در جهان

عربستان از نظر میزان هزینه‌ها برای مسلح کردن نیرو‌های نظامی در سال جاری در صدر کشور‌های عربی و در رتبه سوم جهانی بعد از آمریکا و چین قرار دارد.

عربستان از نظر میزان هزینه‌ها برای مسلح کردن نیرو‌های نظامی در سال جاری در صدر کشور‌های عربی و در رتبه سوم جهانی بعد از آمریکا و چین قرار دارد.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از پایگاه «گلوبال فایر پاور» مجموع هزینه‌های خرید تسلیحات در عربستان سعودی فقط برای سال ۲۰۱۹ به ۷۱ میلیارد دلار رسیده ، به این ترتیب این کشور رتبه نخست در میان کشور‌های عربی را دارد و بعد از آن امارات با ۱۴.۳ میلیارد دلار در رتبه دوم و الجزایر با ۱۰.۵ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار می‌گیرند.

آمار‌های این پایگاه که ۱۷ کشور عربی را شامل می‌شود نشان می‌دهد مجموع هزینه‌های کشور‌های عربی برای خرید تسلیحات به ۱۳۵.۵ میلیارد دلار می‌رسد که سعودی ها به تنهایی ۵۱ درصد از این میزان را از آن خود کرده اند.

گلوبال فایر پاور، همچنین نوشت مجموع هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۹ از مرز هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گذشت که آمریکا با ۷۱۶ میلیارد دلار یا به عبارتی ۴۲ درصد از آن رتبه نخست را داراست و چین با ۲۲۴ میلیارد دلار در رتبه دوم و عربستان در رتبه سوم جهان قرار دارند. 

گفتنی است طبق برآورد‌های آکادمی بین المللی صلح استکهلم (سیپری) عربستان سعودی سال ۲۰۱۸ در فهرست هزینه‌های نظامی رتبه سوم را با صرف ۶۷.۶ میلیارد دلار داشته است. واردات اسلحه به عربستان بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ رشدی بی سابقه و معادل ۱۹۲ درصدی داشت که این مسئله باعث شد تا عربستان به بزرگ‌ترین وارد کننده سلاح در جهان در آن بازه زمانی تبدیل شود.

عربستان در برهه یاد شده ۶۸ درصد از واردات اسلحه خود را به آمریکا، ۱۶ درصد را به انگلیس و ۴.۳ درصد را به فرانسه اختصاص داده بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا