جهان

اعتراض نمایندگان پارلمان انگلیس به اعدام ها در بحرین

نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار توقف حکم اعدام دو بحرینی شدند. 

نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار توقف حکم اعدام دو بحرینی شدند. 

 ۱۰ تن از نمایندگان ارشد مجلس اعیان انگلیس در نامه‌ای خطاب به شاه بحرین از احتمال اجرای قریب الوقوع اعدام دو فعال سیاسی بحرینی ابراز نگرانی کرده و از وی خواستند فورا اجرای این حکم را متوقف کند.

امضاء کنندگان در این نامه روند محاکمه دو جوان شیعه به نام های «زهیر ابراهیم جاسم» و «حسین عبدالله خلیل رشید» را ظالمانه و با استناد به اعترافات اجباری دانستند. 

آنها یادآور شدند که دو سال پیش سه کارشناس سازمان ملل متحد هشدار دادند، اعدام این افراد ناقض تعهدات بین‌المللی بحرین در ذیل میثاق بین‌المللی حقوق مدنی، سیاسی و همچنین کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه است.

نمایندگان انگلیسی عنوان کردند که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز به کشورها توصیه کرده از اعدام‌هایی که منجر به پیامدهای جدی برای خانواده متهمان می شود پرهیز کنند. از این رو، اگر بحرین دست به چنین اقدامی بزند 5 فرزند زهیر ابراهیم به طور ناعادلانه یتیم خواهند شد.

آنها در بخش دیگری از این نامه، نسبت به وضعیت 8 زندانی سیاسی دیگر نیز که در فهرست اعدامی‌ها قرار دارند به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار عفو شاه بحرین شدند.

دیوان عالی بحرین هفته گذشته حکم اعدام زهیر ابراهیم جاسم، زندانی سیاسی این کشور را تایید کرد.

دیوان عالی بحرین درحالی حکم اعدام جاسم را تایید کرده که پیش از وی برای 8 نفر دیگر نیز حکم اعدام صادر نموده و آنها نیز منتظر تایید این حکم از سوی پادشاه این کشور هستند.

نهادهای حقوقی بین المللی، نظام قضایی در بحرین را به ظلم و عدم استقلال متهم دانسته و براین باورند که این دادگاه ها نقشی اساسی در حمایت از نظام سیاسی سرکوب گر دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا