جهان

اصرار بى بى سى بر اطلاق نام دولت اسلامى بر گروه تروريستى داعش

دیوید کامرون (نخست وزیر انگلستان) ، از شبکه بی بی سی درخواست کرده بود از واژه خود ساخته ی “دولت اسلامی” برای تروریست های تکفیری داعش استفاده نکند.

 

دیوید کامرون (نخست وزیر انگلستان) ، از شبکه بی بی سی درخواست کرده بود از واژه خود ساخته ی “دولت اسلامی” برای تروریست های تکفیری داعش استفاده نکند.

این درخواست نخست وزیر انگلستان که به واسطه فشارهای نمایندگان مردم این کشور مطرح شده بود ، با توجیهات “تونی هال” مدیر کل بنگاه خبری بی بی سی، رو به رو شد. 

( British Broadcasting Corporation) به معنی بنگاه سخن پراکنی بریتانیا ، در ۱۸ اکتبر سال ۱۹۲۲ با نام شرکت سخن‌پراکنی بریتانیا با مسئولیت محدود بنیان گذاشته شد و در سال ۱۹۲۷ میلادی تحت عنوان «بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا» با دریافت پروانه سلطنتی تبدیل به یک شرکت دولتی شد.

هزینه فعالیت بی‌بی‌سی از عوارض سالانه‌ ی دریافتی از همه خانوارها و شرکت‌های بریتانیا تأمین می‌شود که میزان این عوارض را دولت بریتانیا تعیین و پارلمان بریتانیا تصویب می‌کند. 

چندی پیش نخست وزیر انگلستان ، که شخص دوم این کشور محسوب می شود ، با انتقاد از بی بی سی به دلیل استفاده از واژه ی “دولت اسلامی” به جای “داعش” گفت : این گروه ،یک دولت اسلامی نیست بلکه یک سازمان مخوف و وحشی است. نخست وزیر انگلیس ، این سخنان را در گفتگوی زنده رادیویی با شبکه 4 بی بی سی عنوان کرد و با تأکید بر اهمیت مقابله همه جانبه با داعش ، اضافه کرد: بسیاری از مسلمانان از توصیف شدن این گروه به “دولت اسلامی” متنفر هستند. 

بی بی سی حدود یک ماه پیش توسط نخست وزیر انگلستان به دلیل جانبداری غیر قابل انکار خود از حزب چپ گرای این کشور در انتخابات عمومی انگلیس در ماه مه ، تهدید به تعطیلی شده بود. ولی نیک رابینسون، سردبیر اخبار سیاسی بی‌بی‌سی با اذعان به نگرانی برخی کارکنان این بنگاه ، مدعی شده بود که کامرون جرات این کار را ندارد. 

شایان ذکر است: یکصد و بیست نفر از نمایندگان مردم این کشور و شخصیت های شناخته شده، از جمله : الیکس سالموند، رهبر حزب ملی اسکاتلند و بوریس جانسون، شهردار لندن ، با امضاء و ارسال نامه ای به تونی هال، مدیر کل بی بی سی از این خبرگزاری به دلیل استفاده از عبارت دولت اسلامی انتقاد کرده بودند. 

این نامه نیز مانند درخواست نخست وزیر انگلیس تاثیر چندانی در طرز بیان معنی دار بی بی سی در باره اسم گروه داعش در پی نداشت. 

حال این سوال در ذهن به وجود می آید که سوای از تلاش دیوید کامرون برای کسب محبوبیت از دست رفته اش نزد جمعیت بیش از سه میلیونی مسلمانان این کشور ، و جمعیت میلیاردی مسلمانان جهان، و درگیری های حزبی میان وی و چپ گرایان بی بی سی ، چه عوامل یا اشخاصی بی بی سی را مورد حمایت قرار می دهند تا بتواند در مقابل نخست وزیر و پارلمان انگلستان مقاومت کند. 

بی‌بی‌سی توسط «هیأت امنای بی‌بی‌سی» اداره می‌شود و بنا بر ادعای تایید نشده خودش ، تحت هیچ نفوذ تجاری و سیاسی نیست .

 

 {mp4remote}http://cdn.ihtv.co/shiawaves/2015/07/11/01.mp4{/mp4remote}

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا